مقاله ها, راه حل ها

سیپ ترانک SIP Trunk چیست و چه دستاوردهایی دارد؟

سیپ ترانک SIP Trunk چیست و چه دستاوردهایی دارد؟

سیپ ترانک SIP Trunk چیست و چه دستاوردهایی دارد؟

آن چه خواهیم خواند

پرسش اولیه این مقاله این است که سیپ ترانک SIP Trunk چیست و چه دستاوردهایی دارد؟ برای دادن پاسخ آن ابتدا باید با مفهوم سیپ ترانک آشنا شد و در ادامه به مزایا و دستاوردهای آن پرداخت. سیپ یا (SIP) مخفف Session Initiation Protocol است و بمعنای یک پروتکل جهت برقراری مکالمه بر بستر شبکه است. این اصطلاح به خطوط تلفن مجازی اطلاق می شود که می توانید از آنها برای برقراری تماس تلفنی از طریق اینترنت با افرادی که شماره تلفن دارند استفاده کنید. ترانک ‌های SIP نه تنها تماس ‌های صوتی را حمل می‌ کنند، بلکه می ‌توانند برای ارتباطات چندرسانه‌ ای که خدمات صوتی، تصویری و پیام‌ رسانی را با هم ترکیب می‌کنند، استفاده شوند. از این رو بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ها هستند، چرا که فناوری سیپ ترانک ( SIP Trunk) باعث صرفه جویی هزینه های شرکت می شود.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد سیپ ترانک SIP Trunk چیست و چه دستاوردهایی دارد؟ است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.    

 

مهم ترین راه های ارتباطی سازمان ها

راه کارهای مبتنی بر VoIP (Voice over IP (Internet Protocol)) به سرعت تبدیل به مهم ترین و اصلی ترین روش های ارتباطی برای هر سازمان و کسب و کاری شده اند. استفاده از VoIP و SIP Trunk (سیپ ترانک) به سازمان ها و کسب و کارها اجازه می دهد که گزینه های بیشتری برای ارتباطات نسبت به خطوط آنالوگ و یا PRI (E1) را از سرویس دهنده ی مخابراتی دریافت کنند. سازمان ها و کسب و کارهایی که در حال بررسی راه های صرفه جویی و کاهش هزینه های مخابراتی خود هستند ممکن است SIP را بعنوان یک گزینه ی مهم در نظر بگیرند. چرایی این موضوع به مزایای بسیاری بستگی دارد که ارتباطات مبتنی بر SIP در اختیار کسب و کارها قرار خواهد داد که در ادامه آن را شرح می دهیم.


SIP Trunking چیست؟

استفاده از پروتکل های اینترنتی برای فعال ساختن یک ساختار ارتباطی میان یک خدمات دهنده ی مخابراتی و یک دستگاه مرکزی مخابراتی خصوصی (IP-PBX) و یا اتصال یک ترمینال نهایی با استفاده از یک دروازه ارتباطی (Gateway) به مانند دسترسی به یک ایمیل یا وب سایت و یک برنامه کاربردی مبتنی بر شبکه است. در این جا هیچ ساختار فیزیکی برای یک اتصال سیپ ترانک مطرح نیست یا بعبارتی ساده تر ساختار ارتباطی یک سازمان یا کسب و کار از ابزارهای سنتی و فیزیکی رهایی یافته و به آن ها کمک می کند تا ارتباطات خود را بر روی بستر اینترنت به هر کجا که می خواهند گسترش داده و در دسترس نگاه دارند.

سازمان هایی که چنین نگرشی دارند بخوبی از تبدیل هزینه ها به پس انداز با خبر هستند. اگر کسب و کار یا سازمان شما ارتباط های بین المللی یا راه دور بسیاری دارد (مانند موبایل یا تماس های بین شهری) استفاده از این روش به جای روش های ارتباطی سنتی، پس انداز بسیار هنگفتی را از هزینه های شما در بر خواهد داشت. اگر چه این ویژگی استفاده از SIP Trunk بسیار هیجان انگیز است ولی بکار گیری چنین ساختاری مزایای شگفت انگیز بسیاری را در پی خواهد داشت که هر کدام به اندازه کافی جذاب هستند.

  • پس انداز هزینه ها

با استفاده از خدمات سنتی سیستم های تلفنی، بخصوص اگر ارتباط های راه دور بسیاری داشته باشید با هزینه های بسیار زیاد ارتباطی روبرو خواهید بود. بر همین اساس سازمان هایی که به ارتباط های مبتنی بر سیپ ترانک روی می آورند معمولا هزینه های ماهانه قابل پیش بینی و معقولی را خواهند داشت. یک مطالعه نشان داده است که میانگین ذخیره ی هزینه ها در این روش چیزی در حدود ۵۰ درصد است./ که آشکار است این میزان برای سازمان هایی که ارتباط های بین المللی دارند پس اندازی بی نهایت بزرگ خواهد بود.

  • بازدهی فوری

با بسیاری از سرمایه گذاری های تکنولوژی در کسب و کار ها و سازمان ها، شاید بازدهی سرمایه برای سال ها بطول انجامد. در برخی موارد، سرمایه گذاری تکنولوژی بعلت نبود مطالعه های مربوط به بازدهی سرمایه یک قمار است ولی خوش بختانه سیپ ترانک یک تکنولوژی تثبیت شده با حداقل سرمایه گذاری است. سازمان هایی که به SIP Trunk سوییچ می کنند پس از صدور نخستین صورت حساب های ماهیانه، شروع به درک این صرفه جویی خواهند کرد.

  • قابلیت تحرک پذیری بالا

سرمایه گذاری در SIP از نیاز سازمان شما برای رشد سریع در چندین مکان جغرافیایی پشتیبانی می کند. با ترکیب صدا و داده های شما به یک شبکه واحد، موقعیت جغرافیایی سازمان شما و کاربران راه دورتان تثبیت خواهد شد. مقیاس پذیری SIP هم چنین به سازمان شما این امکان را می دهد که با انعطاف پذیری بیشتری سایت های جدید را ایجاد کنید و از منابع انسانی موثری که در راهی دور قرار دارند بهره ببرید.

  • ارتباطات یکپارچه

SIP می تواند یک دروازه به سمت ارتباطات یکپارچه بعنوان یک سرویس موثر عمل کند. زمانی که ارائه دهنده ی سرویس سیپ ترانک مجموعه ی کاملی از ابزارهای ارتباطی را در اختیار شما می گذارد سازمان شما می تواند از مزایای ارتباطات مبتنی بر IP مانند داخلی های راه دور، پیام رسان، ویدئو کنفرانس، برنامه های کاربردی مشترک و دیگر ابزارهای انعطاف پذیر و مبتنی بر ابر ارتباطی بهره ببرد و به افزایش میزان بهره وری کسب و کار شما کمک نماید.

  • تحرک

SIP به سازمان ها این امکان را می دهد که ابزارهای موبایل کارمندان خود را از طریق برنامه های انعطاف پذیر و امن به سیستم مرکزی ارتباطی متصل کنند. این امر به کارکنانی که بصورت مداوم در سفر هستند یک ارتباط همیشگی و همواره متصل خواهد داد که نشانه ای از تحرک پذیری و در دسترس بودن است.
یکپارچگی شبکه

بیشتر شرکت ها هنوز هم برای خدمات صوتی تلفن و داده ها از شبکه های جداگانه استفاده می کنند. SIP Trunk اجازه می دهد که صدا و داده ها در یک شبکه منتقل شوند، زیرا که این پروتکل تماس های صوتی را بعنوان شکلی از داده ها منتقل می کند. این سرویس اضافه بر این که با متمرکز نمودن شبکه های درون یک سازمان مدیریت آن را ساده تر می نماید، از افزایش بی رویه ابزارهای فیزیکی نیز پیش گیری خواهد نمود.

  • کاهش چشم گیر زیرساخت های فیزیکی

با سرویس تلفن سنتی، توسعه زیر ساخت سازمان می تواند چالش بر انگیز باشد. ممکن است برای نصب خطوط تلفن جدید و دریافت آن از یک سرویس دهنده ی مخابراتی محلی مدت ها منتظر بمانید و پس از رسیدن به خواسته های خود با کوهی از سیم و اتصال های پیچیده روبرو شوید. کارکنانی که در راه های دورتر دارید همه به یک تلفن همراه نیاز خواهند داشت که هر کدام از این تلفن های همراه اضافه بر هزینه ی بسیاری که به سازمان تحمیل می کنند داده های دست و پا گیر و فراموش شدنی ای را هم در پی خواهند داشت، در حالی که در روش های مبتنی بر SIP همکاران راه دور شما همانند کارکنانی که در سایت شما هستند با یک داخلی در ارتباط خواهند بود.

  • قابلیت اطمینان

در حالی که خدمات تلفنی سنتی می تواند به دلیل رویدادهایی مانند آب و هوا یا برخورد یک اتومبیل در حال حرکت به یک پست مخابراتی قطع گردد، SIP یک تکنولوژی قابل اعتماد است و حتی اگر در شرایطی مشکلی برای کاربران شما پیش آید می توان تماس ها را بسادگی از دفتری به دفتر دیگر یا از کاربری به کاربر دیگر ارسال نمود.

  • مدیریت ساده

تیم IT شما هرگز مجبور نخواهند بود از دستگاه های تلفن همراه خود برای صحبت کردن با واحدهایی که نیاز به خدمات دارند استفاده نمایند و یا لازم نیست بصورت حضوری به محل مراجعه نموده و اقدام به ارائه ی خدمات و مدیریت ارتباطات نمایند، آن ها می توانند بسادگی و از هر جایی مدیریت سیستم ارتباطات را برعهده بگیرند و هرگونه تنظیمات مورد نظر را حتی در حین کار سیستم بر روی آن اعمال نمایند.

  • مقیاس پذیری

SIP Trunking به شما این فرصت را می دهد که شبکه ارتباطی خود را به اندازه ای که نیاز دارید پیاده سازی نمایید و بهنگام توسعه بدون نیاز به بازمهندسی سیستم ها و فقط با خرید کانال های بیش تر از سرویس دهنده و در کوتاه ترین زمان ممکن سیستم ارتباطی کسب و کارهای کوچک یا کسب و کار های متوسط و بزرگ خود را توسعه دهید.

  • تمرکز منابع و پیش گیری از ساختار جزیره ای

در سازمان هایی که دارای چندین شعبه هستند همواره منابع مخابراتی زیادی وجود دارد که اضافه بر وارد کردن بار مالی بسیار سنگین به آن سازمان، همواره بهنگام نیاز با کمبود مواجه هستند. بعنوان مثال یک سازمان که دارای سه شعبه در شهرهای مختلف، کشورهای مختلف و یا حتی در یک شهر می باشد، گاهی با کمبود تعداد خطوط مخابراتی در یکی از شعب خود مواجه می شود و به سرعت اقدام به خرید خط های جدید برای آن شعبه می کند که این امر سرمایه زیادی را از بین می برد، در حالی که شعبه ای دیگر با انبوه خطوط بدون استفاده همراه است و این در حالی است که SIP Trunk به شما این اجازه را می دهد تا بهنگام نیاز به کانال های بیشتر در یک شعبه از منابع بیشتری برخوردار شوید و در عین حال منابع شعبه ی دیگری که بدون استفاده است کاهش یابد. اضافه بر این ها مدیریت کردن تعداد خطوط ارتباطی بسیار در شعب مختلف و انبوهی از شماره های متعدد مانع بزرگی در یکپارچگی ساختار ارتباطی یک سازمان است.

  • شماره های مجازی

سازمان هایی که از SIP Trunk استفاده می کنند و یا بطور کلی از مزایای VoIP بهره می برند بدون در نظر گرفتن موقعیت فیزیکی خود همواره از شماره ای دلخواه بهنگام برقراری تماس ها استفاده می کنند و در عین حال می توانند چندین و چند تماس را با یک شماره برقرار نمایند. بعنوان مثال فرض کنید یک برنامه بازاریابی تلفنی گسترده ای را در کسب و کار خود پیاده کرده اید و کارکنان شما اقدام به تماس های تلفنی می نمایند، در نظر بگیرید در سیستم های سنتی چند شماره از طرف سازمان شما به بیرون هدایت می شود در حالی که استفاده از SIP Trunk به شما این اجازه را می دهد که همه ای این تماس ها را فقط با یک شماره برقرار نمایید.

اگر چه مزایایی که به آن ها اشاره شد بسیار جذاب و برای سازمان ها و کسب و کارها با ارزش هستند ولی هم چنان ممکن است مشکل هایی نیز در این راه پیش روی مدیران باشد که از جمله ی آن ها می توان به این اشاره کرد که پیدا کردن افراد ماهری که بخوبی این ساختار را پیاده سازی نمایند و در زمان های مناسب از آن نگهداری کنند ممکن است کمی سخت باشد ولی به هر حال هستند شرکت ها و خدمات دهنده ی بسیاری که از توامندی خوبی در این زمینه برخوردار هستند و فقط کافی است اندک مطالعه ای داشت و کار به ارائه دهنده ی موثری سپرد.

 

حال و با توجه به مزایای بسیار و البته برخی نگرانی ها که در بالا به آن ها اشاره شد، این پرسش برای مدیران کسب و کار ها مطرح است که آیا SIP Trunk بهترین انتخاب برای شرکت من است؟

پاسخ ما به شما این است که به هر حال SIP Trunk حق انتخاب بسیاری از سازمان هایی است که آمادگی بهره مندی از مزایای آن را دارند. اگر سازمان شما تا کنون با صورت حساب های ماهانه گیج کننده ای همراه بوده است و یا خطوط تلفنی خود را غیر قابل اعتماد می دانید یا از افزایش تعداد موبایل های کارکنان در کسب و کار خود خسته شده اید و در نهایت به مدیریت متمرکز و منابع متمرکز علاقه مند هستید، SIP Trunk و سیستم های VoIP دروازه ی رسیدن به بهره وری بیش تر برای شما است.

برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد SIP Trunk و این که چگونه سیستم های ارتباطی مبتنی بر IP یا اصطلاحا VoIP می توانند به کسب و کار شما کمک کنند و این که چقدر استفاده از این سرویس ها می تواند باعث کاهش هزینه های شما شود و یا انعطاف پذیری کسب و کار شما را بهبود بخشد با ما در ارتباط باشید. البته ممکن است مثل هر تکنولوژی جدیدی در دنیا برای برخی کسب و کارها فایده ی چندانی در پی نداشته باشد که رسیدن به چنین نتیجه ای نیازمند بررسی ساختار کسب و کار شما است.

 

نتیجه گیری:

همان طور که گفته شد، سیپ ترانک سرویس تلفنی است که امکان ارسال و دریافت تماس‌ های هم‌ زمان در یک شبکه با استفاده از IP ممکن می‌ سازد. بنابراین استفاده از VoIP و سیپ ترانک به کسب و کارها اجازه می دهد گزینه های بیشتری برای ارتباطات نسبت به خطوط آنالوگ از سرویس های مخابراتی دریافت کنند. SIP Trunk برای کسب و کارهایی مناسب است که به دنبال صرفه جویی و کاهش هزینه های خود هستند. پس ساختار ارتباطی یک سازمان و کسب و کار از ابزارهای سنتی و فیزیکی رهایی یافته  به آن ها کمک می کند تا ارتباطات خود را بر روی بستر اینترنت در هرجا که می خواهند گسترش داده و در دسترس نگاه دارند. در نتیجه از دستاورهای مهم سیپ ترانک می توان رسیدن آن ها به بهره وری بیش تر برای شرکت ها و کسب و کارها دانست.


منتشر شده در تاریخ : 1399.11.29

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید