مقاله ها, راه حل ها, مرکز تماس

سیپ ترانک چیست

سیپ ترانک چیست

سیپ ترانک چیست

آن چه خواهیم خواند  

سیپ ترانک چیست، چه مزایا و فوایدی دارد. سیپ (SIP) راهی است که به شما اجازه می دهد که به تماس های IP یا همان انتقال صدا در بستر شبکه، دست پیدا کنید. Sip trunk یک فناوری صدا از طریق پروتکل اینترنت  و تلفن تحت شبکه (VoIP) و سرویس رسانه جریانی مبتنی بر پروتکل شروع جلسه SIP است که بوسیله آن ارائه دهندگان خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) خدمات تلفنی و ارتباطات یکپارچه را به مشتریان مجهز به SIP ارائه می کنند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد سیپ ترانک چیست است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند. 

SIP Trunk

اگر بخواهیم ساده ترین تعریف را داشته باشیم باید بگوییم SIP Trunk یا ترانک SIP، یک لینک ارتباطی مبتنی بر پروتکل SIP (پروتکل اس آی پی که میان ایرانی ها با نام سیپ رایج است) میان دو مرکز تلفن است. این دو مرکز تلفن می توانند مراکز تلفن خصوصی یک سازمان یا شرکت باشند و یا این که یکی از آن ها مرکز تلفن مخابراتی و دیگری مرکز تلفن یک سازمان یا شرکت باشد.

SIP Trunk یا ترانک SIP می تواند انتقال دهنده ی صدا، تصویر، کنفرانس صوتی یا تصویری یا حتی برقرار کننده ی ارتباط میان برنامه های کاربردی نیز باشد.

برای برقراری یک SIP Trunk یا سیپ ترانک بایستی مرکز تلفن های طرفین این ارتباط، قابلیت پشتیبانی از پروتکل SIP را داشته باشند.

بطور عمومی به مرکز تلفن خصوصی (آن چه صاحبان کسب و کار ها در سازمان خود برای توزیع تماس ها یا استفاده ی اشتراکی از منابع مخابراتی استفاده می کنند) PBX و چنان چه قابلیت پشتیبانی از پروتکل های مبتنی بر IP را داشته باشد IP-PBX گفته می شود. (به یاد داشته باشید که مراکز تلفن سانترال نیز همان PBX هستند)

سیپ ترانک چیست

سیپ ترانک 

مرکز تلفن عمومی یا ارائه دهنده ی خدمات مخابرات نیز PSTN و خدمات تلفن مبتنی بر شبکه یا اینترنت را نیز ITSP می نامند.

با گسترش شبکه های کامپیوتری در کشور و هم چنین سهولت در راه اندازی SIP Trunk یا ترانک SIP که البته همواره با هزینه های بسیار پایین تری نسبت به خطوط ستنی مخابراتی همراه می باشند، شرکت مخابرات ایران یا شرکت های مخابرات استان ها اقدام به واگذاری خطوط مخابراتی مبتنی بر SIP Trunk یا سیپ ترانک نموده اند و در کنار آن ارائه خطوط E1 یا PRI که سال ها رایج بوده و البته هزینه های بسیاری را به مخابرات و کاربر تحمیل می نمود، رو به کاهش است. به همین روی شرکت مخابرات ضمن ارائه ی خدمات بهتر و سریع تر، خطوط SIP Trunk یا ترانک SIP را به مشتریان تجاری خود پیشنهاد می دهد.

خطوط SIP Trunk یا ترانک SIP مشابه خطوط E1 یا PRI شامل چندین کانال ارتباطی هم زمان می باشند که البته محدودیت E1 که شامل ۳۰ خط هم زمان است را ندارند و می توانند بیش از این تعداد کانال را نیز دارا باشند.

کاهش هزینه های خرید و راه اندازی، سهولت در مراحل تحویل و البته کاهش تعرفه های مخابراتی باعث شده است که صاحبان مشاغل روی به خرید اشتراک SIP Trunk یا ترانک SIP آورده و ارتباط های سازمان خود را گسترش و بهبود بخشند.

حال شاید برای برخی از صاحبان کسب و کارها این پرسش پیش آید که برای در اختیار داشتن چنین امکاناتی چه اقدام هایی بایستی انجام دهند؟

سیپ ترانک چیست

پاسخ به پرسش بالا دو بخش دارد:

بخش اول مربوط به در اختیار گرفتن اشتراک این خطوط است که باید به سایت رسمی مخابرات مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند و یا این که به مرکز مخابراتی منطقه خود مراجعه نمایند.

بخش دوم مربوط به تامین تجهیزات لازم در سازمان ایشان می باشد که باید به شرکت های ارائه دهنده ی مراکز تلفن مبتنی بر IP یا IP-PBX مراجعه نمایند.

در همین راستا به اطلاع می رساند شرکت هاوش با نزدیک به دو دهه پیشینه ی حضور در بازار فن آوری اطلاعات و ارتباطات و بعنوان متولی و معتبرترین ارائه دهنده ی راه کارها و محصولات شرکت AVAYA در ایران، افتخار دارد تا از نخستین مرحله ی تصمیم گیری تا راه اندازی مرکز تلفن مبتنی بر IP یا IP-PBX با معتبرترین برند جهانی (AVAYA) که بیش از ۱۰۰ سال سابقه داشته و بالغ بر ۶۰% از سهم بازار را در اختیار دارد ارائه دهنده ی خدماتی شایسته به مدیران کسب و کارها باشد،

ما در این راه با سال ها حضور و افتخار ارائه ی خدمات به صدها سازمان و شرکت، با در اختیار داشتن کارشناسان زبده و راه کارهای ایده آل و مقرون به صرفه در خدمت صاحبان مشاغل هستیم.

 

مزایای سیپ ترانک

باید در نظر داشت که با ادامه رشد برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر، سازمان های بیشتری به دنبال کارایی هستند. در بالا بطور اختصار با مفهوم سیپ ترانک آشنا شدیم، در ادامه به مزایای آن می پردازیم.

  • مدیریت هزینه ها

شرکت ‌ها می ‌توانند به جای اجرای شبکه‌ های صوتی و داده ‌ای جداگانه، تمام عملیات و هزینه‌ ها را در یک شبکه مبتنی بر IP که همه قابلیت ‌های صدا و داده را مدیریت می‌ کند، ادغام کنند.

  • حذف PRI

ترانک SIP نیاز به خرید PRI (واسط های نرخ اولیه) یا دروازه های محلی PSTN را از بین می برد که این امر به کاهش هزینه های تلفن کمک می کند. گسترش سیستم از طریق IP بسیار ساده تر و کم هزینه تر است. با توجه به اینکه SIP Trunk مستقیما به ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی انتخابی متصل می شود، نیازی به پرداخت هزینه های اشتراک نیست.

  • افزایش تماس های محلی

همه تماس ‌ها بر اساس محلی و بین شهری رتبه ‌بندی می ‌شوند، اما اگر شرکتی از سیستم PBX با ترانک SIP استفاده کند، آن ها را می ‌توان به راحتی بدون نیاز به پرداخت هزینه برای تماس‌ های بین ‌المللی بهم متصل کرد.

  • کاهش شماره های رایگان

بجای ارائه شماره های استاندارد شده رایگان که اغلب با شرکت های بزرگ فاقد حضور محلی مرتبط هستند، ارائه دهندگان SIP trunk می توانند شماره ها را با کدهای منطقه تنظیم کنند. هر تماسی که با این شماره‌ های سفارشی‌ شده برقرار می‌ شود را می ‌توان بصورت محلی قطع و از طریق اینترنت به مرکز تماس یا دفتر مرکزی شرکت ارسال کرد.

  • ارتباطات یکپارچه

با حذف نیاز به اتصالات صوتی و داده جداگانه، SIP Trunk فرصتی را برای مشاغل ایجاد می کند تا یک سیستم UC مبتنی بر IP ایجاد کنند. این می ‌تواند صدا، داده، پیام‌ رسانی فوری و سایر برنامه ‌های مبتنی بر ابر را گرد هم بیاورد و تضمین کند که ارتباطات غیر واقعی می‌ تواند به راحتی در یک پلتفرم انجام شود.

  • افزایش بهره وری

SIP ترانک به کارمندان در مکان های مختلف اجازه می دهد تا به راحتی با یکدیگر تماس بگیرند. ارتباط یکپارچه بین چندین مرکز باعث می شود، کارمندان از راه دور با هم ارتباط برقرار کرده و اطمینان حاصل کنند که پروژه ها در زمان و وقت مناسب انجام می پذیرند. علاوه بر این، سیپ ترانک یک سرویس برون سپاری در مراکز تماس است.

  • مقیاس پذیری

همان طور که مشخص کردیم، SIP ترانک به اتصال از طریق اینترنت متکی است. این بدان معنی است که خطوط و خدمات را می توان به راحتی اضافه یا تغییر داد. برخلاف خطوط سنتی POTS و PRI، SIP به شرکت‌ ها این امکان را می‌ دهد که فقط به خطوط مورد نیاز خود بپردازند، بنابراین نیازی به خرید خطوط اضافی برای آماده ‌سازی زمان‌ های اوج مصرف موقت نیست.

  • قابلیت اطمینان

در صورت خرابی سیستم یا قطع برق محلی، ارائه دهندگان SIP trunk می توانند بطور خودکار خدمات را به مکان های دیگر، تلفن های همراه یا هر کجا که مایل هستند تغییر مسیر دهند.

  • تجربه کاربری

کارمندان از یک رابط کاربری ساده بهره می‌ برند که به آن ها این امکان را می‌ دهد که به راحتی تماس ‌ها را چه داخلی و چه خارجی دریافت کنند. بطور مشابه، کسب ‌و کارها می‌ توانند بدون این که متحمل هزینه‌ های سرمایه ‌ای قابل توجهی شوند، افزایش یا کاهش پیدا کنند. این بدان معنی است که صرف نظر از اندازه کسب و کار فعلی،SIP Trunk می تواند راهی آسان برای مدیریت خدمات تلفن باشد.

نتیجه‌گیری:

سیستم سیپ ترانک (SIP Trunk)، بعنوان یکی از اصلی ‌ترین اجزای ارتباطی در شبکه ‌های تلفنی، در حال حاضر بسیار پرکاربرد است و در بسیاری از سازمان ‌ها و کسب و کارها به کار می ‌رود. این سیستم امکان ارتباط بین دستگاه‌ های تلفنی و شبکه‌ های دیگر را فراهم می ‌کند و باعث کاهش هزینه‌ های ارتباطی برای کاربران می‌ شود. هم چنین، استفاده از این سیستم، امکان برقراری تماس با دستگاه ‌های تلفنی دیگر، از جمله تلفن ‌های همراه، را فراهم می‌ کند. در آخر باید اذعان داشت که استفاده از سیستم سیپ ترانک، بعنوان یکی از بهترین راه‌ های ارتباطی در شبکه‌ های تلفنی، بسیار مفید است.


منتشر شده در تاریخ : 1396.03.21

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید